British PM under pressure over former spokesman

LONDON Mon May 14, 2012 11:16am EDT

Andy Coulson, former editor of the News of the World and Former spokesman for Britian's Prime Minister David Cameron, leaves after giving evidence before the Leveson Inquiry into the ethics and practices of the media at the High Court in central London May 10, 2012. REUTERS/Olivia Harris

Andy Coulson, former editor of the News of the World and Former spokesman for Britian's Prime Minister David Cameron, leaves after giving evidence before the Leveson Inquiry into the ethics and practices of the media at the High Court in central London May 10, 2012.

Credit: Reuters/Olivia Harris

Related Topics

LONDON (Reuters) - The British government had no reason to delve deep into Andy Coulson's past when he became the prime minister's spokesman and would not have uncovered rampant phone-hacking at the newspaper Coulson used to edit, a former senior official said on Monday.

Coulson is at the heart of a long-running scandal centered on Rupert Murdoch's British newspaper group and its close links with politicians. The issue of Coulson's security vetting, one of many sub-plots in the complex saga, has raised questions about Prime Minister David Cameron's judgment.

Testifying at the Leveson Inquiry into press standards, former Cabinet Secretary Gus O'Donnell said Coulson had received the basic "SC" security clearance when he entered Downing Street, the prime minister's office, rather than the more thorough "DV" vetting because he was not expected to be involved in security-related matters.

These arcane details have become politically sensitive because in his testimony at Leveson last week, Coulson said he "may have" had unsupervised access to top-secret documents and had attended meetings of the national security council.

Critics say this is the latest in a long list of errors of judgment by Cameron, who relied heavily on Coulson to guide his media strategy and improve his understanding of the average voter.

Coulson resigned as editor of Murdoch's News of the World in 2007 after one of the newspaper's reporters was jailed for eavesdropping on voicemails of members of the royal household.

A few months later Coulson was hired as top spokesman to Cameron, then in opposition, and when the Conservative leader became prime minister in May 2010, Coulson was appointed director of communications at Number 10 Downing Street.

He stepped down in January 2011, under pressure over mounting allegations that phone-hacking at the News of the World had been widespread on his watch.

Coulson has maintained that he knew nothing of criminal activities at the paper, which was shut down by Murdoch in July 2011 after it emerged reporters had hacked into a murdered schoolgirl's voicemails, causing a public outcry.

Cameron's critics in the opposition Labor Party and in the media say he should have asked more questions about the phone-hacking affair before hiring Coulson and should not have given him access to top-secret documents without DV clearance.

O'Donnell, a politically neutral civil servant, said SC vetting had been appropriate. He said the aim of DV vetting was to determine "whether you're blackmailable in terms of your financial position or your personal life" and therefore could pose a security risk. This was not relevant in Coulson's case.

O'Donnell said DV vetting would not have involved a closer look at events at the News of the World. "It wouldn't have gone into enormous detail about phone-hacking," he said.

This did not placate the Guardian newspaper, which broke the phone-hacking story and has been at the forefront of the attack on Murdoch.

"O'Donnell says DV process would not have looked into hacking - only seeks to establish 'if you're blackmailable'. Err, contradiction?" wrote the paper's deputy editor Ian Katz.

(Reporting by Estelle Shirbon; Editing by Janet Lawrence)

FILED UNDER:
Comments (0)
This discussion is now closed. We welcome comments on our articles for a limited period after their publication.