Syrian government forces quit town linking Aleppo to south: monitor

BEIRUT Fri Nov 2, 2012 10:22am EDT

1 of 6. Demonstrators hold opposition flags during a protest against Syria's President Bashar al-Assad, after Friday prayers in Binsh near Idlib November 2, 2012. Banner reads ''The Syrian people are one''.

Credit: Reuters/Muhammad Najdet Qadour/Shaam News Network/Handout

Related Video

Related Topics

BEIRUT (Reuters) - Syrian forces loyal to President Bashar al-Assad have withdrawn from their last base near the northern town of Saraqeb, further weakening his ability to fight rebels in the country's largest city Aleppo, a violence monitoring group said on Friday.

Saraqeb straddles the junction of two main highways leading to Aleppo and the pullout will make it harder for government forces to reinforce or resupply Aleppo, where they have been battling with rebels for control since late July.

The opposition Syrian Observatory for Human Rights said troops had retreated from Alwees, northwest of Saraqeb, leaving the town and surrounding areas "completely outside the control of regime forces".

Saraqeb, 50 km (30 miles) southwest of Aleppo, lies at the meeting point of Syria's main north-south highway, linking Aleppo with Damascus, and another road connecting Aleppo to the Mediterranean port of Latakia.

With areas of rural Aleppo and northern border crossings to Turkey now under rebel control after 19 months of conflict, the loss of Saraqeb would leave Aleppo city further isolated from Assad's southern strongholds.

Any convoys using the highways from Damascus or the Mediterranean would be vulnerable to rebel attack. This would force the army to use smaller rural roads or send supplies on a dangerous road from Al-Raqqa in the east, according to the Observatory's director, Rami Abdelrahman.

The Observatory said on Thursday that rebels had seized three military positions around Saraqeb, killing at least 28 soldiers - at least eight of them in cold blood, according to Internet video footage.

It was not immediately possible to verify Wednesday's reported army withdrawal. Authorities restrict journalists' access in Syria and state media made no reference to Saraqeb.

(Reporting by Dominic Evans; editing by Mark Heinrich)

FILED UNDER:
We welcome comments that advance the story through relevant opinion, anecdotes, links and data. If you see a comment that you believe is irrelevant or inappropriate, you can flag it to our editors by using the report abuse links. Views expressed in the comments do not represent those of Reuters. For more information on our comment policy, see http://blogs.reuters.com/fulldisclosure/2010/09/27/toward-a-more-thoughtful-conversation-on-stories/
Comments (6)
Cartalucci wrote:
“…according to the Observatory’s director, Rami Abdelrahman.” Rami IS the “observatory,” it’s a one man show run from the English countryside. That Reuters keeps deferring to this unmitigated fraud is absolutely amazing propaganda.

Nov 02, 2012 5:59am EDT  --  Report as abuse
matthewslyman wrote:
@Cartalucci: The “one-man show” you refer to, maintains contact with hundreds of trusted contacts within Syria. These people trust him, when they wouldn’t trust others. By having a single point of contact, there’s less risk for them of this man’s sources being compromised, which could have life-threatening consequences for them if that happened.

Nov 02, 2012 6:09am EDT  --  Report as abuse
Cartalucci wrote:
@matthewslyman – Rami has been caught blatantly lying over and over again – I know, I’ve been covering his lies almost as long as he’s been telling them – that’s when he’s not slinking in and out of the British Foreign Ministry office in London to coordinate propaganda with Hague.

ALl of his contacts are unverified, anonymous phone calls, which he could just as likely be making up himself. Trusted? The man openly admits he is part of the opposition. This is Reuter’s source? Why not at least counter balance it with some Syrian government statements in that case? Because it’s a propaganda operation, that’s why. Stop defending the indefensible. And Reuters needs to stop referring to Rami, a single man, as an “Observatory,” it is patently dishonest.

Nov 02, 2012 6:34am EDT  --  Report as abuse
This discussion is now closed. We welcome comments on our articles for a limited period after their publication.