China's Ping An eyes legal action after NYT reports on premier's family wealth

Mon Nov 26, 2012 6:42am EST

China's Premier Wen Jiabao waves during the European Union-China summit at the Egmont Palace in Brussels September 20, 2012. REUTERS/Laurent Dubrule

China's Premier Wen Jiabao waves during the European Union-China summit at the Egmont Palace in Brussels September 20, 2012.

Credit: Reuters/Laurent Dubrule

Related Topics

(Reuters) - China's second-biggest insurance company has threatened to take legal action against the New York Times for reports that Premier Wen Jiabao's relatives had accumulated massive wealth, largely through holdings in the firm.

In a written statement on Monday, Ping An Insurance (Group) Co of China Ltd said it had "noted recent media coverage related to the company, which contains serious inaccuracies, facts being distorted and taken out of context, as well as flawed logic".

It added that it "will take appropriate legal action commensurate with the damage and adverse impact the media reports have caused to the company".

Ping An did not name the New York Times Co in the statement, but a Ping An spokesman told Reuters that it referred to a New York Times article published over the weekend.

The New York Times issued a report in October, citing corporate and regulatory records that it said showed Wen's family had amassed massive wealth during his time in power, the biggest source of which it said was large stakes in Ping An.

On Saturday, it issued a follow-up report, saying that in 1999, Ping An Chairman Ma Mingzhe wrote to Wen - who was vice premier at the time - and another official, imploring them to relax rules aimed at containing risk in the financial sector that would have required a breakup of the company.

Ping An remained intact, and relatives of Wen eventually came to control Taihong, a company that acquired a large stake in Ping An in December 2002, eight months after the waiver on breaking up the company was granted, the Times said.

The price paid by Taihong was one-fourth that paid by HSBC Holdings PLC for a stake it bought two months earlier, the Times added.

The Times said it was not clear whether Wen had personally intervened on behalf of Ping An's request for a waiver, or if Wen was even aware of the stakes held by his relatives.

"We stand by our story," New York Times spokeswoman Eileen Murphy said in an email to Reuters, adding that the company did not plan to comment further at this time.

Lawyers representing the family of Premier Wen have rejected claims by the Times that relatives had accumulated at least $2.7 billion. A Foreign Ministry spokesman declined to comment directly on Monday, but previously the ministry had criticized the paper's investigation, saying it "smears China and has ulterior motives".

Since its initial report on the wealth of Wen's family in late October - including documents that showed the premier's mother had holdings of $120 million worth of Ping An stock in 2007 - the newspaper's English and Chinese language websites have been blocked in China.

The website of Bloomberg news has also been blocked in China since it reported in June that the extended family of president-designate Xi Jinping had investments in companies with assets of $375 million, and an 18 percent indirect stake in a company with $1.7 billion in assets.

(Reporting by Terril Yue Jones and Sui-Lee Wee in BEIJING and Jason Subler in SHANGHAI; Editing by Ken Wills and Robert Birsel)

FILED UNDER:
We welcome comments that advance the story through relevant opinion, anecdotes, links and data. If you see a comment that you believe is irrelevant or inappropriate, you can flag it to our editors by using the report abuse links. Views expressed in the comments do not represent those of Reuters. For more information on our comment policy, see http://blogs.reuters.com/fulldisclosure/2010/09/27/toward-a-more-thoughtful-conversation-on-stories/
Comments (5)
wthcares wrote:
Nice, would love to see that liberal rag NY Times be held accountable.

Nov 26, 2012 5:17am EST  --  Report as abuse
EthicsIntl wrote:
As an American & European citizen working in Beijing for the last few years I can totally agree with the Chinese. The NY Times & Bloomberg, although very respectable & usually reliable, this time have fallen short on their responsibility for reporting facts backed by hard proof.

The fact that practically all of the Western big banks & financial institutions including their CEO’s and many politically connected figures have been indicted on criminal activities, it appears to be very hypocritical of the Western media to attack the Chinese.

‘Wash your own laundry first before badmouthing others’

Most of us here know how to get around the censorship, nevertheless
I feel let down and I will stay away from both NY Times & Bloomberg for while.

Beijing, China

Nov 26, 2012 9:39am EST  --  Report as abuse
mark38 wrote:
I hope the case will go to court, then we shall know the truth.

Nov 26, 2012 6:54pm EST  --  Report as abuse
This discussion is now closed. We welcome comments on our articles for a limited period after their publication.

Track China's Leaders