Newsmax, One America News sued by voting technology firm Smartmatic

3 minute read
Register now for FREE unlimited access to

WASHINGTON/NEW YORK, Nov 3 (Reuters) - Voting technology company Smartmatic on Wednesday sued right-wing U.S. television networks One America News and Newsmax, saying they must be held accountable for spreading conspiracy theories about the 2020 U.S. presidential election.

In separate lawsuits, Smartmatic accused OAN and Newsmax of knowingly spreading false claims that the voting technology company rigged the election against then-President Donald Trump.

Smartmatic says the networks doubled down on the false claims as part of an effort to win over Trump supporters dissatisfied with Fox News Network's election coverage.

Register now for FREE unlimited access to

The privately owned company sued San Diego-based OAN in U.S. District Court for the District of Columbia. The case against Newsmax, which is headquartered in West Palm Beach, Florida, was filed in state court in Delaware.

A Newsmax spokesperson said in a statement: "While Newsmax has yet to receive or review the Smartmatic filing, Newsmax reported accurately on allegations made by well-known public figures, including the President, his advisors and members of Congress, as well as reporting on Smartmatic’s claims in its defense. Smartmatic’s action against Newsmax today is a clear attempt to squelch the rights of a free press."

An OAN representative did not immediately respond to a request for comment.

Smartmatic did not say how much money it is demanding from Newsmax and OAN, but said election conspiracy theories have erased $2 billion in value from the company. Damages owed by each of the defendants will be determined at trial, it said.

Smartmatic, whose U.S. headquarters is in Boca Raton, Florida, in February sued New York-based Fox News, its parent Fox Corp (FOXA.O) and several Fox hosts in a New York state court, alleging they falsely accused the company of helping rig the U.S. presidential election in favor of Democrat Joe Biden.

In that case, Smartmatic also sued two lawyers aligned with Trump's Republican re-election campaign, Rudy Giuliani and Sidney Powell, who pushed the election-rigging conspiracy theory.

Smartmatic's lawsuit in that case stated the defendants should pay a combined $2.7 billion in monetary damages.

Fox News and its co-defendants have asked a judge to dismiss the case, arguing their commentary on Smartmatic was free speech protected by the First Amendment of the U.S. Constitution.

Fox News, OAN, Newsmax, Powell and Giuliani also face defamation claims brought by Dominion Voting Systems, another privately owned voting technology company that found itself at the center of false conspiracy theories in the weeks after the November 2020 election.

Like Smartmatic, Denver-based Dominion is seeking billions of dollars in damages. Dominion has sued other individuals as well, including My Pillow Inc founder Mike Lindell.

Dominion scored an early victory in August when a judge allowed its defamation claims against Powell, Giuliani, and Lindell to advance toward trial.

Fox News has asked a judge to dismiss Dominion's claims, arguing Dominion's lawsuit "threatens to stifle the media's free-speech right to inform the public about newsworthy allegations of paramount public concern."

Register now for FREE unlimited access to
Reporting by Jan Wolfe in Washington and Helen Coster in New York; Editing by Chizu Nomiyama and Stephen Coates

Our Standards: The Thomson Reuters Trust Principles.